W najbliższy piątek (29.03) o godzinie 15.00 zostanie otwarty dla ruchu lewoskręt z ulicy Poznańskiej w ulicę Prüfferów. Nowa infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego (m.in. poprzez wykonanie azylu na przejściu dla pieszych), a także poprawi płynność ruchu w tym miejscu.
W ramach budowy lewoskrętu z ulicy Poznańskiej w ulicę Prüfferów wykonawca prac-firma Onde S.A.- przebudowała sieć teletechniczną oraz oświetlenie uliczne. Wybudowała także kanalizację. Na modernizowanym odcinku wymieniono nawierzchnię. Nowa nawierzchnię zyskała także zatoka autobusowa. Po stronie południowej wykonano nowe chodniki. udowa lewoskrętu ma na celu upłynnienie ruchu w ciągu ulicy Poznańskiej oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla pojazdów skręcających z Prüfferów w ul. Poznańską.
W związku z budową lewoskrętu z ulicy Poznańskiej w ulicę Prüfferów, Miejski Zarząd Dróg w Toruniu dziękuję za cierpliwość i przeprasza za nieplanowane niedogodności związane z tą inwestycją.
Przypominamy, że głównym powodem wydłużenia prac było odkrycie niezinwentaryzowanych sieci podziemnych, na które natknęliśmy się w czasie robót. Konieczność dodatkowych uzgodnień z ich właścicielami m.in. w zakresie czasowego wyłączenia na okres prowadzonych robót drogowych, spowodowała wstrzymanie prac na ponad 40 dni!
Po uzyskaniu uzgodnień i wykonaniu przebudowy sieci, wznowiliśmy prace drogowe. Niestety zaledwie po kilku dniach musieliśmy je ponownie wstrzymać z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe. Dodatkowo, w trakcie realizacji kontraktu zwiększył się także zakres prac. Toruńskie Wodociągi zleciły wykonawcy budowę dwóch przyłączy sanitarnych oraz fragmentu kanału sanitarnego do posesji położonych w bliskim sąsiedztwie inwestycji. Mamy nadzieję, że ta inwestycja zrekompensuje wszystkie niedogodności, jakie wynikały z jej realizacji.
Warto wiedzieć!
Skrzyżowanie Podgórnej i Wiązowej gotowe. Dziś o 16.00 zostanie ono udostępnione do ruchu
Zakończyła się przebudowa skrzyżowania Podgórnej z ul. Wiązową. Powstało tu wyniesione skrzyżowanie. Dziś (26.03) około godziny 16.00 zostanie udostępnione do ruchu. Obecnie trwają tu ostatnie prace porządkowe.
Inwestycja była wykonywana w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów, który miasto realizuje od 2017 r. Skrzyżowanie z wyniesioną powierzchnią charakteryzuje się podniesieniem tarczy skrzyżowania do poziomu chodników przy jezdni. Wymusza ono na kierowy redukcję prędkości, ponieważ wjazd na wyniesioną powierzchnię skrzyżowania odbywa się poprzez specjalnie ukształtowane rampy, działające podobnie jak progi zwalniające.
Nowa nawierzchnia na skrzyżowaniu została wykonana z kostki betonowej. Wykonawcą prac była firma P.W. Drobet, która najpierw musiała przygotować projekt, potem uzyskać wszystkie niezbędne decyzje, a następnie zrealizować zadanie. Zgodnie z zapowiedzią wykonawca rozpoczął budowę wyniesionego skrzyżowania na Krasińskiego – Reymonta. Prace potrwają około trzech tygodni. Za wykonanie obu inwestycji w formule projektuj i buduj zapłacimy 429 tys. zł.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu informuje, że najbliższy piątek (29 marca) będzie dniem wolnym od pracy. W ten dzień zamknięta będzie główna siedziba zarządu przy ul. Grudziądzkiej 159 oraz kasa przy ul. Wały gen. Sikorskiego 21/23.
29 marca 2024 r. na podstawie Zarządzenia Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu został wyznaczony jako dodatkowy dzień wolny od pracy, za święto przypadające w sobotę 6 stycznia 2024 r.
Centrum Torunia ponownie stało się miejscem produkcji filmowej. W obrębie Zespołu Staromiejskiego kręcony jest nowy serial fabularny „Niepospolici”. W związku ze zdjęciami konieczne są zmiany w organizacji ruchu na niektórych ulicach.
„Niepospolici” to biograficzna opowieść o prominentnych Polakach z dziedziny nauki i sztuki, których wybitne dokonania zasługują na szczególne uznanie. Serial przyjmuje formę antologiczną, prezentując w każdym kolejnym odcinku nowego bohatera. Różnorodność przedstawionych postaci i epok, gwarantuje doskonałą oprawę fabularną i wizualną. Pierwszy etap produkcji przedstawia historię światowej sławy biochemika, Kazimierza Funka. Kolejne plany związane z realizacją obejmują ukazanie takich sylwetek jak: Tamara Łempicka, Antoni Cierplikowski czy Witold Zglenicki. Grono twórców reprezentowane jest przez laureatów Polskiej Nagrody Filmowej Orły. Funkcję reżysera objął Łukasz Palkowski („Bogowie”, „Najlepszy”, „Behawiorysta”), autorem zdjęć został Łukasz Gutt („Wszystkie nasze strachy”, „Kamerdyner”, „Broad Peak”), a za scenografię odpowiedzialny jest Paweł Jarzębski („Wataha”, „Legiony”, „Żeby nie było śladów”).
Z uwagi na historyczny charakter produkcji, realizacja zdjęć do serialu została zaplanowana na terenie Zespołu Staromiejskiego w Toruniu w obrębie ulic: ul. Łazienna, ul. Ciasna, ul. Mikołaja Kopernika, ul. Św. Jana, ul. Mostowa, ul. Podmurna, ul. Piernikarska, u. Browarna, ul. Św, Jakuba, ul. Rabiańska, Rynek Staromiejski. Zdjęcia odbywają się w dniach 22-29 marca 2024 r.
Poniżej publikujemy załączniki z mapami zmian:
fot. Michał Kunicki
W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacji jakoby Trasa Staromostowa miała stanowić zagrożenie dla funkcjonowania targowiska miejskiego przy Szosie Chełmińskiej, dziś (22.03.2024 r.) na konferencji prasowej stanowisko w tej sprawie zajęli Michał Zaleski Prezydent Miasta Torunia, Ireneusz Makowski dyrektor MZD oraz Rafał Lachowicz prezes zarządu Spółki Urbitor.
– Z planów, które funkcjonują w mieście w perspektywie kilku, a nawet kilkudziesięciu lat nie ma planów, aby targowisko zaprzestało działalności w tej przestrzeni. Jedyny możliwy wariant zakończenia jego działalności to jest decyzja własna dwóch stron: sprzedających na targowisku lub rezygnacja kupujących. Poza taką hipotetyczną ewentualnością innych wskazań dot. zamknięcia targowiska w planach miasta nie ma. Pragnę przypomnieć, że budowa Trasy Staromostowej na odcinku od placu Niepodległości do ul. Dekerta była planowana od dziesiątków lat i jest wpisana w plany inwestycyjne miasta oraz w jego dokumenty planistyczne tj. w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz w studium kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo inwestycja posiada wszystkie niezbędne do realizacji decyzje i pozwolenia. Są one czynne i aktywne. Na realizację projektu gmina pozyskała środki zewnętrzne z Polskiego Ładu. Natomiast w dniu 20 marca zostały otwarte oferty na wybór wykonawcy tej inwestycji – mówił Prezydent Torunia Michał Zaleski.
Przypomnijmy, że na 500 metrowym odcinku Trasy Staromostowej ma powstać jezdnia o dwóch pasach ruchu, wraz z niezbędną infrastrukturą (chodnikami, ścieżkami rowerowymi, kanalizacją deszczową i oświetleniem). Skomunikowanie ruchu pieszego z targowiskiem zostanie zapewnione od Osiedla Młodych poprzez budowę dwóch chronionych przejść zlokalizowanych przy skrzyżowaniu z ul. Gałczyńską oraz u wylotu ul. Sportowej. Przy budowie zadbano też o wyznaczenie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych:
– Dokonaliśmy optymalizacji projektu w tym zakresie, tak aby wygospodarować jak najwięcej miejsc do parkowania. Odsunęliśmy układ drogowy w kierunku wschodnim i zaprojektowaliśmy około 60 miejsc po stronie zachodniej. Zaprojektowaliśmy również w okolicach samego targowiska 20 miejsc. Następne parkingi, ok. 20, zaplanowane są w pasie rozdziału pomiędzy ul. Gałczyńskiego a Czerwoną Drogą. Odzyskaliśmy też ok. 70 już urządzonych miejsc na parkingu przy Cinema City. Teren ten do tej pory był dzierżawiony. W sumie w ciągu całej inwestycji zaplanowanych jest 170 miejsc parkingowych – wyjaśniał Ireneusz Makowski, dyrektor MZD.
W związku z budową drogi nastąpi przeniesienie 49 stanowisk handlowych:
– To 31 podmiotów, które prowadzą swoją działalność. Te osoby zostaną dyslokowane w ramach targowiska, a właściwie przesunięte o kilkadziesiąt metrów w jego głąb. Prowadzimy cykliczne rozmowy z tymi osobami, czyli to nie my autorytarnie dokonujemy tego przesunięcia, tylko są konsultacje. Ostatnie takie rozmowy odbyły się w zeszłym tygodniu. Zapewniam, że jako spółka zamierzamy rozwijać targowisko. Warto dodać, że obecnie na targowisku jest 938 stanowisk handlowych, z czego ok. 500 z nich jest wykorzystanych. Pozostałe czekają na kupców. Zachęcamy osoby zainteresowane prowadzeniem swojej działalności przy Szosie Chełmińskiej do skorzystania z tych wolnych miejsc – dodawał Rafał Lachowicz, prezes zarządu spółki Urbitor.
Fot. Paula Gałązka
Halowe Mistrzostwa Europy w Lekkiej Atletyce Masters oraz Mistrzostwa Europy w Maratonie Masters na ulicach naszego miasta. W piątek 22 marca i w sobotę 23 marca wystąpią w Toruniu utrudnienia dla kierowców.
W piątek w od godz. 8.00 do godz. 16.00 będzie zamknięta północna jezdnia ul. Bema, od ul. Szosa Chełmińska do ul. Gałczyńskiego. Ruch będzie się odbywał południową jezdnią ul. Bema. Na czas trwania rywalizacji na tym odcinku może być wyłączona sygnalizacja świetlna, a ruchem będzie kierować policja bądź straż w miejska.
Natomiast w sobotę 23 marca od godz. 9.00 do 17.30 ponownie zostanie zamknięta północna jezdnia ul. Bema. Maratończycy wystartują z ul. Bema przy lodowisku w kierunku ul. Szosa Chełmińska na jej wschodnią jezdnię i lewym pasem ruchu pobiegną do granicy administracyjnej miasta. Od ul. Pawiej sportowcy wbiegną na prawy pas drogi w kierunku Unisławia, który zostanie zamknięty dla ruchu. Lewy pas tej drogi będzie dostępny dla kierowców jadących od Unisławia. Natomiast kierowcy zdążający w kierunku Unisławia będą kierowani przez policję na drogę krajową nr 91.
Sportowcy na skrzyżowaniu w miejscowości Różankowo wbiegną na drogę rowerową i na wysokości ul. Pawiej wbiegną na zachodnią jezdnię ul. Szosa Chełmińska na lewy pas ruchu i kierować się będą do ul. Bema, gdzie wyznaczono metę na wysokości Toruń Arena.
Organizatorzy przepraszają za utrudnienia.
W Toruniu trwa przebudowa kilku kluczowych odcinków dróg. Inwestycje są realizowane w różnych częściach miasta. Na ich realizacje miasto pozyskało dofinansowanie ze środków Rzadowego Funduszu Rozwoju Dróg. Szosa Okrężna, Łączna, Olęderska, Pająkowskiego, Droga Trzeposka, Hebanowa, Platanowa, drogi na osiedlu JAR – to te miejsca, gdzie spotkamy drogowców. W sumie wybudujemy prawie 6 km nowych dróg z chodnikami, drogami rowerowymi, zjazdami, oświetleniem i zatokami autobusowymi.
Realizacja wszystkich zadań rozpoczęła się w ubiegłym roku. Jedno z nich – ul. Łokietka na odcinku od Młynów Wiedzy do ul. Zaułek Dworcowy – zostało zakończone w 2023 r. W roku 2025 zostaną zakończone, dwie największe inwestycje tj. rozbudowa Szosy Okrężnej i budowa dróg na osiedlu JAR. Większość ulic będzie gotowa w tym roku. Należą do nich znajdujące się we wschodniej części miasta ulica Hebanowa i Platanowa. Obie położone w niedalekiej odległości od terenów poprzemysłowych (Elana), galerii handlowych, firm produkcyjnych i usługowych. Ich budowa ma znaczący wpływ na rozwój tego terenu.
W najbliższa niedzielę (24 marca) Stowarzyszenie RUNTORUN organizuje rajd rowerowy. Impreza odbędzie się w godzinach od 11.00 do 14.00. Stat zaplanowano na placu cyrkowym ul. Przy Skarpie w kierunku Złotorii. Dalej w Złotorii uczestnicy imprezy pojadą w prawo w ulicę Pomorską, następnie na wysokości ulicy ks. K. Stanowicza zaplanowano wjazd na ścieżkę rowerową. Dalej trasa rajdu została zaplanowana ścieżką rowerową wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 258 do Osieka.
Z uwagi na połączenie ścieżki rowerowej z chodnikiem na terenie miejscowości Osiek – uczestnicy rajdu pod eskortą Policji- zjadą na ulicę i pojadą prawym pasem jezdni zgodnie z przepisami Kodeksu Ruchu Drogowego. Następnie mijając po prawej stronie Zespół Szkół w Osieku i dalej ulicę Jaskółczą ponownie wjadą na ścieżkę rowerową wzdłuż Drogi Wojewódzkiej nr 258. Dalej ścieżką rowerową wzdłuż DW nr 258 (ulica Obrowska), a następnie w prawo w ścieżkę rowerową wzdłuż ulicy Długiej, która prowadzi do miejscowości Sąsieczno. Z Sąsieczna rowerzyści pojadą ulicami Piaskową i Leśną w kierunku Czernikowa. Do Czernikowa wjadą ulicą Góry, a następnie skręcą w ulicę Mikołaja Reja. Rajd zakończy się w Parku 700-lecia w Czernikowie.
Przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu trwa w najlepsze. Kolejne części nabrzeża nad Wisłą wkrótce zostaną udostępnione mieszkańcom i turystom.
Poszczególne części bulwaru są etapami udostępniane pieszym. Dotychczas oddano mieszkańcom teren pomiędzy pawilonami od ul. Żeglarskiej do ul. Łaziennej. Można też już spacerować chodnikiem na odcinku od ul. Łaziennej do ul. Mostowej i dalej od ul. Żeglarskiej do Bramy Mostowej. Kolejne fragmenty, od Bramy Mostowej do ul. Warszawskiej będą udostępnione dla ruchu pieszego od 28 marca 2024 r.
Na całym bulwarze prowadzone są zaawansowane prace budowlane. Ostatnio ułożono mieszanki mineralno-asfaltowe na ciągach pieszo-rowerowych oraz wykonuje się asfaltową nawierzchnię jezdni od ul. Wola Zamkowa do ul. Warszawskiej. Intensywne prace prowadzone są w części zachodniej bulwaru, w miejscu gdzie były prowadzone badania archeologiczne. Przygotowywane są też kolejne tereny pod nasadzenia zieleni. Rośliny są zamówione i najprawdopodobniej na początku kwietnia będą prowadzone najbardziej zintensyfikowane prace związane z sadzeniem ich.
Zaawansowanie prac w zakresie drogowym jest na poziomie 87% w stosunku do harmonogramu. Termin umowny dla części drogowej, to jest 29 kwietnia 2024 r., nie jest zagrożony. Z kolei tzw. część zieleniarska ma być zakończona do końca maja br.
Przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego, częściowo wraz z sąsiednim terenem, rozpoczęła się w październiku 2022 r. jako efekt konkursu architektonicznego. Został on ogłoszony przez miasto w celu odnowienia i nowego zagospodarowania mocno zdegradowanej ulicy i jej otoczenia. Zadanie objęło 1,5-kilometrowy pas nabrzeża Wisły pomiędzy mostem kolejowym i mostem drogowym im. Piłsudskiego. Wybudowano tu nowy układ drogowy: jezdnię, chodniki i ciągi piesze oraz ścieżki rowerowe. Powstały też zejścia i schody terenowe oraz promenada wzdłuż brzegu Wisły. Obsłudze ruchu turystycznego służyć będą dwa pawilony, w których ulokowano m.in. toalety. Teren zostanie objęty monitoringiem (18 kamer). Przewidziano też 2 punkty wi-fi na wysokości ul. Żeglarskiej i Łaziennej. Z ogólnego kosztu przebudowy Bulwaru Filadelfijskiego, wynoszącego ok. 51 mln zł, aż 30 mln zł to dofinansowanie pozyskane przez miasto ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
fot. Sławomir Kowalski